Intreprinderea ,,6 Martie” Zarnesti Romania. Calutul alb, inaripat, gravat mai jos de scaunul imbracat in piele maro, era scos pe banda de productie zilnic in milioane de exemplare. Cati dintre copiii de atunci nu poarta si acum in suflet un Pegas rosu, cu care facea concurs de „frana” in spatele blocului?

Dosite in poduri prafuite sau in fundul garajelor, cateva dintre ele au fost readuse la viata de un clujean. Andrei S, un pasionat de biciclete, le aduna din toata tara, si le reda stralucirea de alta data.

Andrei S se descrie ca un „slefuitor de fier vechi”, desi in viata de zi cu zi este director de marketing la o statie de epurare si tratare a apei. Si-a dorit un Pegas dintotdeauna, insa prima lui bicicleta a fost una straina, cumparata la varsta adolescentei din banii castigati pe vopsit rulete si spalat geamuri la vecini. Prima inaripata romaneasca a cumparat-o cu bani marunti. „Am vazut o bicicleta abandonata pe Internet. Arata jalnic. I-am pus cauciucuri si echipament nou”. Este prima din cele 37 de biciclete vechi reconditionate de Andrei S.

Tanarul este ajutat de inca doi-trei pasionati de biciclete, care lucreaza la un atelier de reparatii din Baia Mare. Asa s-a nascut proiectul „OldByciclero”, care se doreste a fi o noua sansa a bicicletelor vechi, readuse la viata. „Ca sa conduci o bicicleta Pegas, trebuie sa ai gambe”, spune Andrei Strut. In cei doi ani de cand le reconditioneaza, a adunat, pe langa biciclete, si cataloagele originale ce ieseau din fabrica de la Zarnesti, multe dintre ele documente de colectionar.

Le numeste “iubitele lui”, si le cunoaste fiecare particica. „Rugina are frumusetea ei. Imi place sa vad unde au fost tinute, in ce unghere prafuite. Multe sunt pastrate atat de bine, incat sunt aproape noi, desi au fost produse in anii 70’-‘80”, povesteste tanarul.

Povestile din spatele bicicletelor

Fiecare bicicleta are povestea ei, undele au calatorit pe drum de tara, robuste si sigure, altele au fost partenerii sinceri si fideli ai copiilor de la oras. „Indepartand rugina te intrebi adesea despre locurile pe care aceasta le-a parcurs. Au fost multe, au fost putine…inca nu stim exact”, spune Andrei. Un Pegas galben pentru copii este ultima „frumusete” achizitionata de colectionar. Scoasa dintre peretii de carton, dupa un drum de la Fagaras la Cluj, Pegas-ul face fata cu usurinta oricarei alte biciclete noi.

Se leaga multe prietenii prin aceste schimburi. Aceasta, de exemplu, a fost a lui Marius, mare iubitor de biciclete. Se vede cu ochiul liber ca a pastrat-o cu sfintenie”, arata clujeanul. Colectia de biciclete e numeroasa, de la Pegasul Modern (nume de strada „Kent”), gasita intr-o curte din Ramnicu Valcea, Pegasul Practic, „un regal vintage al epoicii”, un Pegas Ideal rosu, si alte doua din seria Camping si Comoda. Printre ele se strecoara o bicicleta Tohan albastra, produsa de aceeasi fabrica de la Zarnesti in 1973, cea mai veche dintre cele adunate.

Reconditionarea

Ca sa pui pe roti un Pegas, iti trebuie pricepere si rabdare. Se incepe de la slefuit, si se termina cu sistemul de siguranta, cel mai important la o bicicleta. In general, le primeste complete, cu piesele originale, insa au nevoie de rulmenti noi si refacerea sistemului de iluminat. „Le prefer atat vechi, cat si noi. Vechi inseamna neapatrat culoare si sigla originala. Dupa reconditionare, isi pot continua calatoria, mai ales ca este o bicicleta extraordinar de potrivita pentru oras”. Chiar daca a adunat, pana acum, aproape 40, Andrei nu doreste sa le vanda, cel putin deocamdata. „Vrem sa impunem o idee, de a trezi amintiri din copilarie, pe un Pegas, care sa ii indemne pe tineri, si nu numai, sa revina la mersul pe biocicleta”, arata tanarul.

Pegas, intre mit si brand

In „Epoca de Aur”, Pegasul era cea mai apreciata bicicleta, alaturi de alte branduri ale vremii, de la masina de spalat Albalux, frigiderul Fram sau ciocolata cu rom. Pegas, calul inaripat, sigla marcii, e imptumutat din mitologia greaca, ca “simbol al ionspiratiei poetice”. Unul dintre sloganurile fabricii de biciclete era imprumutat dintr-o scrisoare a scriitorului francez Flaubert: „Pegas mai des merge decat galopeaza: tot talentul este sa stii sa-l strunesti ca sa mearga cu viteza dorita”. Iuteala, curajul si spiritual aventuros sunt doar cateva trasaturi definitorii de-ale Pegasului mitologic, imprumutate de producatorul de biciclete romanesti.

In timp, bicicleta produsa la poatele Muntilor Piatra Craiului a devenit un mit in constiinta romanilor nostalgici, un brand in comunism. Pegas-ul aparea in reclamele din Almanahul vremii, in pagini colorate cu siluete umane pedaland. O familie fericita este prezentata, intr-o astfel de reclama, in pagina unui Almanah, sub o fraza cu litere de-o schiapa: „Cu Pegas la drum”.

Intr-o alta reclama, Pegasul este descris ca fiind „vehicul fara combustibil, comod, rapid si deosebit de util la orice varsta pentru mentinerea sanatatii”, alaturi de o lista de preturi, ce varia intre 1.350 si 1.800 de lei.

Dupa anii ’90, nostalgicii vremii au incercat sa reitereze brandul romanesc, in diferite forme: un fost proprietar de bicicleta Pegas a fondat, in 1997, o firma de curierat rapid „Pegasus”, iar altii au incercat sa reauda bicicleta comunista in documentare despre branduri vechi.

In realitate, celebra Pegas era o „masca” pentru productia de armament a fabricii de la Zarnesti, fondata in 1939. Asa cum spun si fostii angajati ai fabricii, era un obicei al vremii ca la fiecare fabrica de armament sa se creeze o alternativa, prin linii de productie civila.  In anii ’70, fabrica producea aproape 300.000 de biciclete pe an si pana la 10.000 de motorete, in timp ce in anul 1990, fabrica avea 12.000 de angajati. In 2005, a fost oprita productia de biciclete, ramanand doar la productia de armament.

Istoric

1972 – incepe seria Pegas pentru adulti

1975 – prima bicicleta Pegas pentru copii sub 10 ani; primele biciclete de camera
In anii ‘80, seria Pegas se diversifica, apar bicicletele cu mai multe viteze. Pegas 1027 Campion avea cinci viteze.
In anii ‘90 este produsa bicicleta de munte si cea pentru cros. Bicicleta de munte are 18 viteze si frane Cantilever. Bicicletele de camera sunt dotate cu bord electronic

Ioana Oros